Податкова інформує:

Ви запитували – відповідає ДФС
 
У зв’язку із зверненнями громадян щодо нарахування фізичним особам податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2015 рік, надаємо для розміщення у ЗМІ запитання-відповідь з Загальнодоступного інформаційно-довідкового ресурсу ДФС України (ЗІР) (http://10.80.130.130/)
 
Запитання у системі ЗІР 106.03. Які ставки та пільги будуть застосовувати контролюючі орган при нарахуванні ФО податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2015 рік?
 
Коротка та повна відповіді ідентичні:     Законом України від 24 грудня 2015 року № 909-VIIІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» внесено зміни, зокрема, до ст. 266 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями, які набрали чинності з 01.01.2016. Частиною першою ст. 58 Конституції України передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні їй відповідати. Відповідно до ст. 266 ПКУ, що діяла з 01.01.2015 до 31.12.2015 включно, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для фізичних осіб у 2016 році, за звітний 2015 рік, буде нараховуватись контролюючими органами за місцем їх податкової адреси (місцем реєстрації) виходячи із сумарної загальної площі об’єктів житлової нерухомості, у т.ч. їх частки за ставками, встановленими рішенням сільської, селищної або міської ради на 2015 рік. При цьому розмір, встановлених ставок не може перевищувати 2 відс. розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. метр бази оподаткування. Що стосується об’єкта/об’єктів нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних осіб, обчислення суми податку здійснюватиметься контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості виходячи із загальної площі кожного об’єкта нежитлової нерухомості та відповідної ставки податку. При цьому ставки податку для об’єктів нежитлової нерухомості у 2015 році не можуть перевищувати 1 відс. мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 кв. метр для об’єктів нежитлової нерухомості (п. 33 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ). Пільги із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
     База оподаткування об’єкта/об’єктів житлової нерухомості, в т.ч. їх часток, що перебувають у власності платника податку, зменшується:
     а) для квартири/квартир незалежно від їх кількості – на 60 кв. метрів;
     б) для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості – на 120 кв. метрів;
     в) для різних типів об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), – на 180 кв. метрів.
     Таке зменшення надається один раз за кожний базовий податковий (звітний) період (рік).    Сільські, селищні, міські ради у 2015 році мали право збільшувати граничну межу житлової нерухомості, на яку зменшується база оподаткування. Сільські, селищні, міські ради встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровані у встановленому законом порядку, та використовуються для забезпечення діяльності, передбаченої такими статутами (положеннями). Пільги з податку, що сплачується на відповідній території, з об’єктів житлової нерухомості для фізичних осіб визначаються виходячи з їх майнового стану та рівня доходів. Пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів нежитлової нерухомості, встановлюються в залежності від майна, яке є об’єктом оподаткування. Варто зазначити, що пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів житлової нерухомості, для фізичних осіб не надаються на:
     об’єкт/об’єкти оподаткування, якщо площа такого/таких об’єкта/об’єктів перевищує п’ятикратний розмір неоподатковуваної площі, затвердженої рішенням органів місцевого самоврядування;
     об’єкти оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання доходів (здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються у підприємницькій діяльності).
     Oргани місцевого самоврядування до 1 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням об’єкта житлової нерухомості відомості стосовно наданих ними пільг.
 
Що треба знати про податок на нерухоме майно
 На прикінці липня 2016 року, в інтерв’ю представникам засобів масової інформації, в.о. начальника Могилів-Подільської ОДПІ Головного Управління ДФС у Вінницькій області Елла Луцкевичнадала відповіді на запитання платників стосовно адміністрування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Ред. - Елло Іванівно, підходить до завершення строк сплати податку на нерухоме майно. Не зайвим буде нагадати читачам, коли ж останній термін його сплати?

Е.І.- Хочеться звернути увагу громадянам,що граничний строк сплати податку на нерухоме майно настає 29 серпня 2016 року. Податкові повідомлення – рішення за об’єкти житлового та нежитлового майна сформовані та направляються власникам і поштою і вручаються власноручно.
Істотних змін в оподаткуванні нерухомості не відбулося. Залишаються незмінними пільги. Тут останнє слово за місцевими радами. Саме вони встановлюють розмір ставок.
Серед ключових змін податкового законодавства можу виділити збільшення ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Ред. - Як розрізняються об’єкти житлової нерухомості? Які відносяться до об’єктів житлової нерухомості, а які до нежитлової нерухомості?

Е.І. - Відповідно до п.п.14.1.129 п. 14.1. ст14 Податкового кодексу України від 02.12.2010року №2755-VIіз змінами та доповненнями, об’єкти житлової нерухомості - це будівлі, віднесені згідно законодавства до житлового фонду, дачні та садові будинки, прибудови до житлового будинку, квартири, котеджі, кімнати у багатосімейках.

Об’єкти нежитлової нерухомості- це будівлі та приміщення, не віднесені до житлового фонду згідно чинного законодавства: будівлі готельні, будівлі офісні, будівлі торговельні, гаражі та криті автостоянки, будівлі промислові та склади, будівлі для публічних виступів, господарські (присадибні) будівлі (сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції) та інші будівлі.


Ред. - Яка ставка податку на об’єкти житлової та нежитлової нерухомості?
Е.І. – Відповідно до ст. 266 ПКУ, що діяла з 01.01.2015 до 31.12.2015 включно, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для фізичних осіб у 2016 році, за звітний 2015 рік, нараховано контролюючими органами за місцем їх податкової адреси (місцем реєстрації) виходячи із сумарної загальної площі об’єктів житлової нерухомості, у т.ч. їх частки за ставками, встановленими рішенням сільської, селищної або міської ради на 2015 рік. При цьому розмір, встановлених ставок не може перевищувати 2 відс. розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. метр бази оподаткування. Що стосується об’єкта/об’єктів нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних осіб, обчислення суми податку проведеноконтролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості виходячи із загальної площі кожного об’єкта нежитлової нерухомості та відповідної ставки податку. При цьому ставки податку для об’єктів нежитлової нерухомості у 2015 році не можуть перевищувати 1 відс. мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 кв. метр для об’єктів нежитлової нерухомості (п. 33 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ).

Ред. - Якою ж є база оподаткування об’єктів житлової нерухомості?

Е.І. - Базою оподаткування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки є загальна площа об’єкта житлової та нежитлової нерухомості, в т.ч. його часток. База оподаткування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в т.ч. його часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності.База оподаткування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в т.ч. його часток, які перебувають у власності юридичних осіб, обчислюється такими особами самостійно, виходячи із загальної площі кожного окремого об’єкта оподаткування на підставі документів, що підтверджують право власності на такий об’єкт.

Ред. - Чи існують пільги зі сплати податку на нерухоме майно?

Е.І.- Пільги із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, передбачено положеннями Податкового кодексу та рішеннями сільських, селищних, міських рад.

     Відповідно до норм ПКУ, база оподаткування об’єкта/об’єктів житлової нерухомості, в т.ч. їх часток, що перебувають у власності платника податку, зменшується:

     а) для квартири/квартир незалежно від їх кількості – на 60 кв. метрів;
     б) для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості – на 120 кв. метрів;
     в) для різних типів об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), – на 180 кв. метрів.

     Таке зменшення надається один раз за кожний базовий податковий (звітний) період (рік).   Сільські, селищні, міські ради у 2015 році мали правозбільшувати граничну межу житлової нерухомості, на яку зменшується база оподаткування.Сільські, селищні, міські ради встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровані у встановленому законом порядку, та використовуються для забезпечення діяльності, передбаченої такими статутами (положеннями). Пільги з податку, що сплачується на відповідній території, з об’єктів житлової нерухомості для фізичних осіб визначаються виходячи з їх майнового стану та рівня доходів. Пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів нежитлової нерухомості, встановлюються в залежності від майна, яке є об’єктом оподаткування. Варто зазначити, що пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів житлової нерухомості, для фізичних осіб не надаються на:

     об’єкт/об’єкти оподаткування, якщо площа такого/таких об’єкта/об’єктів перевищує п’ятикратний розмір неоподатковуваної площі, затвердженої рішенням органів місцевого самоврядування;
     об’єкти оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання доходів (здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються у підприємницькій діяльності).
     Oргани місцевого самоврядування до 1 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням об’єкта житлової нерухомості відомості стосовно наданих ними пільг.

Ред. - Елло Іванівно, до якого контролюючого органу необхідно звертатись ФО власнику декількох об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, розміщених в різних населених пунктах, для проведення звірки даних ?

Е.І. - Відповідно до п.п. 266.7.3 п. 266.7 ст. 266 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VIзі змінами та доповненнями платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем проживання (реєстрації) для проведення звірки даних щодо:

об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку;

розміру загальної площі об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку;

права на користування пільгою із сплати податку;

розміру ставки податку;

нарахованої суми податку.

У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема документів на право власності, контролюючий орган за місцем проживання (реєстрації) платника податку проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

Сектор організації роботи Могилів-Подільської ОДПІ ГУ ДФС у Вінницький області 

 
Всі новини